섬진강을 따라 구비구비 난 19번 도로를 왕복 4차선으로 확장하려는 계획을 세우고 건설하려는 모양이다. 왜 길은 넓어야만 할까? 왜 길은 빨리 가야만 할까? 왜 산업용 도로도 아닌 길은 주변의 환경과 어우러지게 만들면 안될까?
미국은 땅이 넓다 왠만한 산꼭대기도 얼마든지 길을 넓힐 수 있을 정도의 공간이 있다. 예전에 하염없이 가본 길--blueridge mt. road -은 에팔레치아 산맥의 정상을 따라 노스캐롤라이나에서 버지니아 까지 왕복 2차선의 아름다운 자연상태의 길이다. 단지 포장만 했을 뿐이다. 길을 가다 갓 길 어느 곳에서나 주차하여 주위의 풍광을 둘러볼 수 있도록 최대한의 자연을 살린 길이다. 얼마나 자연친화적인가 하면, 겨울철 눈도 치우지않고 나트륨도 뿌리지 않는다.
사진출처 : 블루릿지공원 홈페이지
속도 좋아하는 미국에서 제한속도 45마일의 외길이다. 앞에 차가 천천히 가면 대책없이 엉금엉금 느릿느릿 가야하는데, 총 길이가 자그마치 450마일이다. 옛날 기억엔 30마일이었는데, 그 때 속도로는 15시간이 걸리게된다. 지금은 바뀐 모양이다. 그렇지만 이 긴 길을 확장하자는 이야기가 전혀없다. 오히려 길을 패쇄하자는 의견이 나오는 실정이다. 자연과 환경을 위해서.
무턱대고 섬진강 길을 공사를 반대만 한다면 책임있는 시민의 자세가 아니니 새롭고 획기적이면서도 지자체나 주민에게도 보탬이 되는 제안을 하는 바이다. 기존의 섬진강 19번 도로를 따라 자전거,보행자 전용도로를 만들자!! 자전거 2대가 지나갈 폭 8자 정도로 최대한 주위환경과 자연에 맞춰 자연스러운 길을 만들기를 제안한다.
사진출처 : '아~섬진강'님 블로그
아래는 블르릿지공원 홈페이지를 번역한 것이다.
The Blue Ridge Parkway(http://www.blueridgeparkway.org/) Traveling the Blue Ridge Parkway can be a whole new experience, with the foliage gone, roviding whole new vistas in the crisp and clear winter months.
The Parkway's 350 miles of hiking trails can also be a pleasure to enjoy when temperatures are cooler. Be sure to wear clothing to match the mountain temperature, that is usually many degrees cooler than that in the lower elevations.
The Blue Ridge Parkway is open 365 days a year, weather permitting. Sometimes road repair is undertaken in the winter months and detours are posted. The Parkway is not plowed or salted in the winter, so after snow or ice events, portions may be closed until the weather warms and makes the roadway safe for travel again. So as not to be disappointed when planning a winter drive, call the Blue Ridge Parkway's 24-hour information line at 828 298-0398 for the latest road conditions or visit http://www.nps.gov/blri/planyourvisit/roadclosures.htm for general information about traveling on the Blue Ridge Parkway.
Outstanding scenery and recreational opportunities make the Blue Ridge Parkway one of the most popular units of the National Park System. "America's Favorite Drive" winds its way 469 miles through mountain meadows and past seemingly endless vistas. Split-rail fences, old farmsteads and historic structures complement spectacular views of distant mountains and neighboring valleys.
The Parkway incorporates several recreation areas, some exceeding 6,000 acres. These parks within the Parkway have visitor centers, camp grounds, picnic areas, trails and, in many instances, concessionaire-operated lodges, restaurants, and other facilities.
Building the Parkway through mountainous terrain was a monumental labor. Authorized in the 1930s as a Depression-era public works project, the Parkway was more than a half-century in the making. It was the nation's first, and ultimately longest, rural parkway, connecting Shenandoah National Park in Virginia with the Great Smoky Mountains National Park in North Carolina. Enduring standards for parkway engineering and design were pioneered here. Driving the Parkway The speed limit is 45 miles per hour a little less in some places. The Parkway was designed for leisurely motoring. Take your time and discover the subtlety as well as the grandeur of this special place.
You do not have to be at an overlook to stop and enjoy the scenery. Unless otherwise posted, parking is permitted along road shoulders. Choose a place where you can pull your car completely off the road so as not to endanger yourself or others. Be alert for wildlife. Deer and other animals may dart in front of you.
번역해주신 '그니깐'님께 감사드립니다
by 노라리
* <무브온21블로거기자단>이란 : 무브온21에서 활동하는 논객들이 모여 구성한 기자단입니다. 무브온21의 주요 칼럼과 무브온21 논객들이 기획한 기사와 인터뷰를 내보냅니다.
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